Belastingdienst & communicatie

Voor een client zond ik op 10 juli 2012 een formulier aan de belastingdienst (douane). Conform de instructie zond ik dat aan hun kantoor te Heerlen. Nu, na bijna 2 maanden, is er nog geen actie en ook geen reactie en dus is bellen om even te vragen hoe zaken er voor staan een goede gedachte. Bellen met de belastingdienst kan alleen via het landelijke nummer 0800-0543. Via een keuzemenu (voice), waarin de door mij gezochte douane niet voorkomt, belande ik na een minuutje of acht en na het spreken van een viertal medewerkers bij een allervriendelijkste mevrouw van de douane hier in Alkmaar.

Deze mevrouw meldde mij dat het formulier via Heerlen en Alkmaar was doorgezonden aan de belastingdienst te Amsterdam voor de behandeling en zo mogelijk afhandeling. Maar zegt ze, vragen hoe het er voor staat zal lastig worden, de douane in Amsterdam wil niet gebeld worden. Ze vinden dat vervelend en daarom maken ze hun telefoonnummer niet bekend, niet bij het publiek, maar ook niet bij de collegae van de belastingdienst.

Dus ik wil iets, lever het daarbij behorende aanvraagformulier in en vervolgens wil de behandelaar niet gebeld worden, mij dus niet melden waarom het al bijna 2 maanden duurt en wanneer ik iets van hem/haar mag verwachten.

Vervelend is dat de nering met de overheid dwingend is, als dat niet zo was zou ik eens bij een concurrent informeren. Is dit nu publieke arrogantie of dommigheid, Ik houd het maar op het laatste, dat klinkt wat vriendelijker.

Geef een reactie